Revisor og online regnskabsprogrammer

august 1, 2008

Oplevet risikoanalyse

Filed under: risikoanalyse — revisor @ 11:40 pm
Tags: , ,

Risikoanalyse er så at sige en beslutningsproces

Nu vil nogle måske spørge: Hvorfor gennemfører forbrugeren egentlig al denne informationssøgning? Svaret er: Frobrugeren ønsker at reducere omfanget af en oplevet risikoanalyse.

Risikoanalyse er den risiko, en forburger kan føle i forbindelse med køb af en vare. Et køb medføre nogle konsekvenser, som forbrugeren oplever som negative, og dermed som en risiko.

En risikoanalyse, som en forbruger kan opleve ved at købe et produkt, kan omfatte fem forskellige former.

Riskoanaylse ved køb af en bil

En risikoanalyse kan opdeles i fem typer:

- Økonomisk risiko: Bliver der mange reparationer? Er reservedele dyre? Findes der en bedre bil til samme pris?

- Funktionel risiko: Ligger bilen godt på vejen? ER der tilstrækkelig acceleration? Har bilen tilstrækkelig mange features i forhold til andre biler i samme prisklasse?

- Fysisk risiko: Er det ikke mere farligt at køre i bilmærke X end bilmærke Y? Er bilen lettere at bryde ind i end andre biler?

- Social risiko: Risikerer jeg, at vennerne smådriller mig, når de ser mig i den nye bil? Mon min ægtefælle bliver glad for bilen?

Psykologisk risiko: Er bilens design smart nok til mig? Fortryder jeg senere valget af bilmærke?

About these ads

Skriv en kommentar »

Endnu ingen kommentarer.

RSS feed til kommentarer til dette indlæg. TrackBack URI

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

The Rubric Theme. Blog på WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: