Revisor og online regnskabsprogrammer

juli 30, 2008

Salg et koncept

Filed under: salg — revisor @ 10:01 pm
Tags: , ,

Salg af varer har udviklet sig meget

Indtil omkring 1920 havde de fleste virksomheder kun lavet salg til kunder i lokalområdet. Men med virksomhedernes stigende interesse for at producere effektivt, blev det nødvendigt at øge den salgsmæssige volumen.

Derfor blev det mere nødvendigt at reklamere for fortsat salg af virksomhedens varer. Reklamen skulle kommunikere produktets egenskaber, priser og salgssteder ud til et stort og bredt sammensat marked. Brug af massekommunikation var blevet en nødvendighed for virksomhederne. Herved opstod konceptet salg.

Markedsføring efter salgskonceptet har som måll at skabe overskud gennem stort salgsvolumen, og markedsføringen tager derfor udgangspunkt i produkter, der i realiteten er produceret. Derfor er det nødvendigt med en aggressiv reklame- og salgsindsats.

Pristilbud, massiv reklameindsats, agrressivt salgsarbejde, og forbrugerkonkurrencer er klassiske elementer i en markedsføring, der er baseret på salgskonceptet.

Mærkevarebegrebet

Mærkevarebegrebet indgår også i salgskonceptet. Internationalt set var det bl.a. Gillette, Kodak og Coca-Cola, der var blandt pionenerne mht. at udvikle mærkevarebegrebet. Coca-cola gennemførte ganske enkelt et scoop. Man designede en snoet flaske og gav colaen et navn. Man havde skabt en mærkevare og et stort salg. Danske virksomheder som f.eks. Toms, OTA og Beauvais var blandt de første i Danmark, der fik øjnene op for de markedsføringsmæssige fordele ved at udvikle en mærkevare.

Skriv en kommentar »

Endnu ingen kommentarer.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.

%d bloggers like this: