Revisor og online regnskabsprogrammer

august 20, 2008

Strukturering af konkurrenter

Filed under: konkurrenter — revisor @ 6:24 pm
Tags: , ,

Indel konkurrenter i markeder

I forbindelse med indsamlingen af konkurrentoplysninger vil man ret hurtigt skulle tage stilling til, hvorledes disse data skal struktureres.

Det vil være en god ide at inddele ens konkurrenter i relevante markeder. Det kan være efter geografiske områder, brancher eller produkter – afhængigt af, hvilken virksomhed man arbejder i.  Herefter kan man se overordnet på de pågældende markeder.

Hvilke konkurrenter opererer på det pågældende marked. Hvor stor er totalmarkedet, og hvor store er de omtrentlige markedsandele for de forskellige udbydere. Det vil i denne sammenhæng være en god ide at udarbejde matrix tabeller for de væsentligste produktområder eller markeder.

Identificer de vigtigste konkurrenter

Ud fra en oversigt over et eller flere markeder vil man kunne tage stilling til den overordnende struktur for virksomhedens konkurrentsystem.

Først må man have identificeret de væsentligste konkurrenter, som man vil koncentrere sig om. Rent praktisk vil det være en god ide at holde sig til f.eks. 3-4 konkurrenter inden for hvert delområde, men det afhænger naturligvis af markedets struktur. Hvis der findes mange små udbydere vil det tilsvarende være en god ide at indele dem i undergrupper, således at man kan bevare overblikket.

Skriv en kommentar »

Endnu ingen kommentarer.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Blog på WordPress.com.

%d bloggers like this: